Muzeum sprzętu wojskowego w Mrągowie założone w 2010 roku jest prywatną kolekcją Sławomira Trzeciakiewicza i jedną z najbogatszych kolekcji w północno -wschodniej części Polski. Właściciel pozyskał niemalże 200 sztuk wszelakich pojazdów nie tylko bojowych. Znaczna część ekspozycji jest sprawna. By zwiedzać bez obaw, należy stosownie się odziać. Dress code jest mało wymagający. Dobrze jest założyć trampki bądź inne mało śliskie obuwie stosowne do pory roku. Resztę wygodną i pozbawioną sentymentu, gdyż można się pobrudzić bądź obedrzeć. Wówczas takowego obdartusa z sentymentem zostawimy na pamiątkę :) Cennik, zarówno, jak i reszta jest ogólnie dostępna. Zwiedzanie czas rozpocząć. Muzealny plac otoczono wypełnionymi halami namiotowymi. Część ekspozycji zaprezentowano na środku owego terenu, tak by obejrzeć wszystko po kolei. Punkt pierwszy kasa biletowa, jednak dziś budka strażnika biletera jest pusta. Informacja? Zbędna, obiekt rozplanowano intuicyjnie i z dbałością o szczegóły. Czas na pierwszy namiot… i raz… i dwa… i raz… Błoto pokonać czas… Trasa jest prosta choć prowadzi przez błotnistą nawierzchnię pokrytą lodowymi oczami. Wpatrujące się tęsknie… Czy odwiedzający będą dziś jeździć czołgiem? Ilu ludzi przyjdzie?… Wiatr się wzmógł. W powietrzu czuć zapach się śniegu. Zapowiedź szybko się z materializowała. Militarny świat przypudrowały powolne niczym czołg białe płatki. Już nie czułam zapachu śniegu, lecz kawy i pączka z nadzieniem różanym. Tak, właśnie tak. Puder sypiący się z nieba mój mózg przetransferował na „Cóż począć jest 11:00, jeszcze nie było kawy ni ciasta”. Gorący aromatyczny napój, dobrze zabezpieczony czekał w samochodzie… Czołg, tank, pojazd gąsienicowy i padające drobinki. Czołgi niezmiennie kojarzone z walkami przywołały niegdysiejsze wydarzenia. Te, które prezentowano na jednej z wystaw o Wielkiej Wojnie. Duże i dużo, czołgi i jemu podobne gąsienicowe sprzęty, wypełniły w całości pierwszą część. Który jest najstarszy? Który najcięższy? Jaki ma silnik i ile pali? 350-400 litrów na 100 km. Jak duży ma zbiornik paliwa? Odpowiedzi udziela karta na nóżce. Przy każdym eksponacie znajduje się informacja z podstawowymi danymi technicznymi. Na jednej z informacji podano masę silnika 1000 kg. Oczywiście resztę należy dodać. Taki silnik musi mieć solidną konstrukcję. Ciekawi mnie co powoduje niską prędkość? Czym jest uzasadniona? Rzecz jasna masa ma znaczenie, lecz nie tylko. Czy dopuszczalna prędkość była skalkulowana z właściwościami strzelniczymi? Ile ważył pocisk i jaki był odrzut? Czy jeśli poznałabym te wszystkie odpowiedzi, nie pojawiłoby się kolejne pytanie?...4 czołgi wykorzystywane, może troszkę inaczej… W muzeum znajdują się cztery marki czołgów służących od II wojny. Ponoć miały wadliwą skrzynię biegów. Po zdjęciu zabezpieczeń na silniku poruszały się na biegu trzecim. Czy te konkretne modele znajdowały się na polu bitwy? Nie potrafię odpowiedzieć.
W innym pasie znajdują się ciężarówki i ta która wita odwiedzających. Najstarsze są, GMC CCKW i Dodge WC- 51. Muszę przyznać, robią wrażenie. W niektórych można obejrzeć wnętrze tj. sanitarne i łączności. Natomiast ja mam w zwyczaju zaglądać pod pojazd. Owe wozy bojowe są wysokie i można bez trudu zauważyć, iż resory piórowe.
Resor sprężynowy jest nowszym rozwiązaniem. Jest krewnym resora piórowego o kształcie eliptycznym. I tu zaskoczeniem jest pierwszy wynalazca, mianowicie Leonardo Da Vinci. Ów człek opracował takowy system do kuszy gigant. Gdzie użył płaskowników, czyli piór stalowych. Czy spełniał należycie swoje zadanie? Zapewne wówczas wystarczająco. Do zdarzenia doszło w 1485 roku. Upłynęło trochę czasu i pojawił się nowy fakt. W 1616 roku Fausto Veranzio użył resora piórowego do karety konnej. Ów fakt Fausto odnotował w księdze o maszynach.
Oprócz czołgów, wozów bojowych, wozów dowodzenia, ciężarówek są także wozy pożarnicze. Hala wypełniona czerwonymi pojazdami. Najstarszym jest Jelcz 003. W muzeum są także wozy policyjne. Czytając różne wycinki ze starszych gazet, ostatnia kolekcja jest także najnowsza. Muzeum oficjalnie otwarto w maju 2011 roku z 30-stoma pojazdami i szybko się rozrasta. Polecam wszystkim, tym militarnym i całkiem odwrotnie.
DANE
ul. Przemysłowej 11C
11-700 Mrągowo
tel. 502 540 381
e-mail: info@muzeum.mragowo.pl
Założyciel: Sławomir Trzeciakiewicz
REGON: 280520691

Komentarze